Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hejnický zpravodaj 2021/4

Srdečně vás zveme k návštěvě 61. členské výstavy Jizerského fotoklubu Hejnice, která se koná v renovované výstavní síni v Klášteře od 6. listopadu do 2. ledna. Obeslalo ji 15 členů – své nové fotografie tu už tradičně vystavují Jan Appel, Lubomír Berko, Jiří Fára, Tomáš Mazánek, Václav Odehnal, Mirek Pelikán, Petr Riedl, Hana Svobodová a Karel Stupka, z nových členů fotoklubu pak Miroslav Čerbák, Hana Primas, Tomáš Trejbal a tři hejničtí fotografové Jiří a Miloslava Jelínkovi a Martin Špetlík.

Výstava je tematicky zajímavá a žánrově velmi pestrá – od panoramat a krajinných detailů, přes portréty až k dokumentárním fotografiím – a rozhodně stojí za návštěvu. Nahlédněme do výstavní síně společně: požádali jsme jednoho z autorů o krátké komentáře k některým fotografiím, které ho zaujaly.

„Zaujaly mě dvě fotografie pana doktora Čerbáka. „Návštěva v nemocnici“ je pro mne silným emocionálním zážitkem. Při pohledu na ni se ve mně snoubí několik pocitů: nezastavitelnost bytí – naděje v očích starého pána tu kontrastuje s nepřítomným pohledem staré paní. Na co asi oba myslí? Je to o upřímné lásce a starostlivosti, či snad o naději? „Konečně sami“ je street fotografie z rušné salzburské ulice s dvěma mladými lidmi v popředí. Pro mě je to jednak o veřejné samotě, jednak o lásce proti všem, proti proudu společnosti, proti času, lásce nespěchající, upřímné, navzdory všemu. Líbí se mi, jak si těch mladých nikdo nevšímá, i když v pozadí je spousta lidí v rozhovorech, vidíme tu i otce, který fotí malé děti …

 

35_miroslav-cerbak_navsteva-2.jpg

33_miroslav-cerbak_konecne-sami---salzburg--2-.jpg

Fotografie Tomáše Mazánka se vyznačují příznačnou až „bartošovskou“ jednoduchostí a lehkostí, ale s o to hlubší myšlenkou. Na snímcích „Zamrzlý strom“ i „Led“ je vynikajícím způsobem zachycená struktura objektů. (Pozn.: Jiří Bartoš je dnes už klasik výtvarně pojaté krajinářské fotografie a zakladatel hejnického fotoklubu.)

 

46_tomas-mazanek_zamrzly-strom.jpg

 

Zaujaly mě i snímky Petra Riedla „Ve 23:59“ a „První sníh.“ Co asi znamená ten časový údaj 1 minuta před půlnocí? Symbolika dvou světel, siluety ptáka a obrysů trávy? Kudy a kam v prvním sněhu? Jsou to zdařilé fotografie, která přinášejí více otázek než vysvětlení.

40_petr-riedl_ve-23_59-1-.jpg

 

Hejnický Martin Špetlík má na výstavě několik zajímavých fotografií, jednou z nich je „Frýdlantský Bondy,“ portrét frýdlantského fotografa Oldřicha Jarovského, studnice moudrosti, vědomostí a zkušeností pro mladší kolegy, člověka tajemného, odlišného a naprosto jedinečného. „Moje mysl“ je výstižným obrazem pokroucené reality. Snímek „A přece se točí“ je dobře nafoceným dokumentem zachycujícím opracování dřeva na soustruhu.

frydlantsky-bondy.jpg

stazeny-soubor.jpg

Karlu Stupkovi se podobně jako Špetlíkovi podařilo mimořádně vystihnout jedinečnou osobitost portrétovaného. Snímek „Fero“ o něm vypovídá víc než bůhvíkoliv slov.

karel-stupka_fero.jpg

 

Mirek Pelikán obvykle zaujme nějakými zdařilými krajinnými detaily, tentokrát fotkou z ulice. Jeho „Madony“ vypovídají třeba o silném kontrastu mezi starostmi běžného života a navoněnou krásou.

madony-kopie-1-.jpg

Zajímavé panoráma „Máchův kraj,“ vyfotila a zpracovala Hana Primas jako hru obrysů, stínů, světel, vrstev a linií. Na „Něžném napětí“ Hanky Svobodové zaujme také hra linií v oparu. Jiří Jelínek vyfotil tři věže hejnické baziliky netradičně – na snímku vystupují z mlhy jako maják na poutní cestě, i kompozičně pěkně usazené proti horskému horizontu. 

 

f2c1b759-3504-4c51-bcf8-87ba44b82def_1_105_c.jpg

hana-svobodova_nezne-napeti-1-.jpg

jiri-jelinek_hejnicka-bazilika.jpg

To zdaleka však nejsou všechny fotografie, určitě se vám bude líbit i některá od Vaška Odehnala, Luboše Berka, Honzy Appela, Miloslavy Jelínkové či další vystavené snímky autorů už připomenutých. Přijďte se podívat a tu svou si najdete sami.

Dodáváme ještě, že na svatého Martina začal pro Jizerský fotoklub Hejnice nový fotorok 2021-22. V rámci Mapového okruhu Český ráj jsme hodnotili práce fotoklubu Nová Paka, vítěze loňského 60. soutěžního ročníku této soutěže. Využili jsme přitom velkou obrazovku a kvalitní počítač zakoupené z dotace Města.

 

Text: Tomáš Trejbal a jbl, foto: Miroslav Čerbák, Jiří Jelínek, Tomáš Mazánek, Mirek Pelikán, Petr Riedl, Karel Stupka a Martin Špetlík.